Forbrugskulturen følger ikke den økonomiske krise: Giv mig de New Balance 550

Vi lever i et samfund, hvor vi er vant til at have penge nok. I Danmark taler vi ikke rigtig om fattigdom, fordi vores fattigste stadig er væsentlig bedre stillet end de fattigste i mange andre lande. Vores samfund er bygget op, så de fleste bliver grebet af velfærdets sikkerhedsnet. Men dette har ændret sig. For med den stigende inflation, og de forhøjede elpriser er mange danskere blevet økonomisk pressede. I mange år har det ikke været nødvendigt at spare, men tiderne skifter. I øjeblikket holder de fleste øje med, hvornår det kan svare sig at vaske tøj eller tænde for radiatoren. Alligevel har vi en årelang forbrugskultur, som ligger så dybt, at vi har svært ved at ændre den, selv når landet er i økonomisk krise.

 

Forbrugskultur

Den danske forbrugskultur holder ved, selvom inflationen stiger og danskerne har færre penge mellem hænderne. Kulturen er en så indgroet del af vores tilgang til livet, at vi har vanskeligt ved at stoppe vores forbrug, selvom vores økonomi egentlig er presset. Især de unge har svært ved at ændre deres vaner, når det kommer til forbrug. Mange har fået øjnene op for, at det er nødvendigt at sænke deres strømforbrug i hjemmet. Og der er også en del, som forsøger at handle mere fornuftigt ind. Men besparelserne strækker sig ikke udover det daglige forbrug. Vi shopper stadig, som om vi har flere penge, end vi egentlig har.

 

Stik mig de New Balance 550

Et af de steder, hvor det bliver tydeligt, er i butikkernes omsætning. Det vælter fortsat ind med kunder, som skal have den seneste udgivelse af New Balance 550, selvom de har ligget under to dyner for at spare på strømmen. Vi sparer altså på vores strømforbrug, men bibeholder vores shopping udgifter. De unge vil fortsat have deres New Balance 550, selvom det betyder, at de må tage fra opsparingen, tage et SU-lån eller spise havregryn til to ud af tre måltider. Dette tyder på, at vi i Danmark går mere op i at fremstå rigtigt med de nyeste New Balance 550, frem for at højne vores levevilkår på andre måder. I mange år har fremtoning været essentielt for mange unge danskere. De skal have den rigtige taske, det bedste outfit og den seneste udgivelse af New Balance 550, før de har succes i livet. Den økonomiske krise har ikke formået at tæmme denne forbrugskultur, og de unge jagter stadig rundt efter New Balance 550 til at toppe deres outfit, selvom elpriserne stiger, inflationen er høj og mange må vende hver en krone. De yngre generationer har ikke tidligere oplevet økonomisk krise, og det viser sig nu, når de prioriterer New Balance 550 over et varmt måltid.