Hvordan den gode, hurtige og billige logik kan virke til din fordel

I servicebranchen er der en sætning, der ofte refereres til, som lyder sådan her: “God, hurtig og billig … hvilke to vil du have?” Konceptet er, at hvert servicetilbud har disse 3 komponenter, og du vil kun få 2 ud af de 3 af disse komponenter.
Forestil dig, at du kigger på en professionel hjemmeside, som tilbyder ydelser, og du har tre knapper at trykke på – kvalitet, hastighed og pris. Lad os sige, at du trykker på knappen Kvalitet. Det betyder, at du kun kan vælge hurtighed eller pris, ikke begge dele.
På dette tidspunkt vil folk sige til mig, “Nå, hvorfor kan jeg ikke få alle tre?” Mit svar til det er: “Giv mig et eksempel, hvor du har fået alle tre”, og uvægerligt vil jeg vise dem, at de ikke rigtig fik alle tre. For mig, hvis du får alle tre komponenter, har du fundet en enhjørning. Og selvfølgelig findes enhjørninger ikke i min verden.
Sæt forventninger til en sundere oplevelse
Uanset om du vil argumentere for pointen med kun at få 2 ud af 3, kommer de virkelige fordele ved denne logik, når du indgår en aftale eller et køb. Ved at vælge de to, der er vigtigst for dig, vil du være i stand til at forhandle en aftale og kvalificere en tjenesteudbyder meget bedre.
Du reducerer også din generelle stress, fordi du ikke beder en udbyder om at gøre noget, der ligger uden for deres kernekompetencer.
Når jeg går ind i forhandlinger med en serviceperson, vil jeg gå så langt som til at fortælle dem, hvilken af de tre der ikke er så vigtig for mig. Jeg vil sige, “Jeg har virkelig brug for et kvalitetsarbejde udført og få det vendt hurtigt, så jeg forstår, at det kan koste mere.” Hver gang jeg gør det, er oplevelsen så meget glattere, fordi den:
- Viser respekt for de ydelser, der leveres.
- Trøster udbyderen med at vide, at de kan nå målene.
- Eliminerer min angst, fordi jeg ved, at jeg ikke behøver at mikrostyre deres arbejde.
- Eksempel kunne være at tage ud for at spise.
Den gode, hurtige og billige hemmelighed
Jeg tager denne ‘gode, hurtige og billige’ logik et skridt videre for at bringe den hjem til folk…
Der er ikke en stor hemmelighed, når det kommer til dine kvalitets-, hastigheds- og prisknapper – at de ikke altid er ens i kraft. Som det viser sig, har din pris-knap mere kraft end de to andre. I stedet for at tænke på, at din pris-knap er ens i form og lige langt fra hinanden, kan du forestille dig, at pris-knappen er omdrejningspunktet for de andre knapper, der er i hver sin ende af en vippe.
Pris-knappen er den dominerende driver i, hvad der foregår med de to andre knapper. Når du trykker på Pris-knappen, vil en af de to andre ikke kunne trykkes. Det er så enkelt som det.
Grunden til, at priser er en dominerende faktor, er at det netop altid er det. Det er det altid. Det er ikke underligt, at der er hundredvis af salgsforhandlingsbøger, der lærer dig at sigte højt, velvidende at kunden vil sigte lavt. Er du f.eks en restauratør, og skal få lavet en restaurant hjemmeside, kigger du altid først på prisen, og først derefter tænker om de to andre knapper ville være prisen værd.
Så i sidste ende vil vi ALTID trykke på prisknappen, når vi spiller servicespillet…
Manifesterer bedre resultater
Husk, at ved at acceptere denne ‘God, Hurtig og Billig’-logik, vil dine overordnede daglige forretningsinteraktioner blive langt mere problemfrie. Det betyder til gengæld mindre angst. Mindre angst fører til bedre energi. Bedre energi viser bedre resultater.