Navision til økonomistyring

Navision er et effektivt softwareprogram til styring af økonomien i en virksomhed. Programmet har moderne funktionalitet til at håndtere en kontoplan, indgående bilag, dimensioner, pengestrøm, bogføring, årsregnskab, fakturaer, rykkere, banktransaktioner osv.

Men udover at være de fleste bogholderes foretrukne IT system er Navision også et stærkt værktøj til at styre lageret, ordrer, varer, indkøb, sager, tidsregistrering, personale, service mv.

Navision kan anvendes af alle

Navision er bygget til at kunne blive betjent af alle. Når man starter programmet, kan man vælge om man f.eks. er bogholder, direktør, salgschef, lagermedarbejder mv. Hermed får man vist programfunktionalitet, der er relevant indenfor ens arbejdsområde. Er du f.eks. direktør, vil du se pengestrøm, udestående, kunder der mangler at betale regninger og du kan få vist diagrammer over f.eks. salg af varer eller andet statistik.

Nyt navn

Navision hedder ikke længere Navision. I dag hedder programmet Microsoft Dynamics 365 Business Central. Microsoft valgte at ændre programmets navn i 2018 i forbindelse med, at de ændrede den teknologiske platform. De valgte et andet kodesprog at udvikle programmet på og var samtidigt i gang med at udvikle programmet, så det kan køre via en webbrowser uden at man som bruger, skal have programmet installeret. Derudover har Microsoft en strategi for, at programmet skal have en tættere integration til andre Microsoft programmer samt at Business Central kan automatisk blive opdateret ligesom Windows styresystemet.

Licenser og priser

Navision kan både købes som en Cloud løsning og som en On-premise løsning. Når du vælger Cloud, betyder det at programmet ligger i det, man kalder en Private Cloud. Det er en nyere programmodel fra Microsoft. Når du vælger On-Premise, kan du selv styre, hvordan programmet skal hostes. Det er op til den enkelte virksomhed, om man ønsker Cloud eller On-premise, og man kan altid kontakte en Microsoft Partner for at få rådgivning om hvilken løsning, der matcher virksomhedens behov og infrastruktur.

Desuden kan Business Central licenser købes ved at man lejer dem og betaler en pris pr bruger pr måned, eller ved at man ejer licensen og betaler en engangspris. Derudover vælger de fleste virksomheder at betale en vis procentsats af licensværdien til Microsoft, så har man nemlig mulighed for at opgradere sit 365 Business Central program uden at skulle købe nye licenser til den nye programversion.

Support

Når man har Business Central installeret i en virksomhed, vil man typisk have brug for en samarbejdspartner. Ofte har man brug for hjælp til opsætning af programmet, få tilpasset rapporter, dvs. brevhoved i faktura mv. Men man kan også have brug for at få programmeret særlig funktionalitet i Business Central programmet. Måske har man brug for en særlig opsætning til ordrer, så det passer til virksomhedens arbejdsgang eller at 365 Business Central bliver integreret til andre programmer, som virksomheden anvender.