Undervisningsdifferentiering, red. af E. Skibsted, H.B. Svendsen, K. Østergaard og S. Langager

*Reklame* Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Undervisningsdifferentiering er en bog jeg længe har haft til at vente på reolen og nu var tiden langt om længe inde til at få den læst. Vi har hørt en del om undervisningsdifferentiering og elevdifferentiering på studiet, og selvom vi har fået forklaringer, og jeg da er nogenlunde sikker på hvad de to betegnelser står for, så kan man altid blive klogere. Undervisningsdifferentiering virker dog umiddelbart som en sammensmeltning af de to tidligere betegnelser nu komplet med model og forskellige tiltag.

Første del af bogen er uden tvivl det mest interessante hvis du spørger mig, med kapitlerne om faktiske undervisningsforløb på en tæt andenplads. Første del forklarer nemlig undervisningsdifferentiering i spil med inklusion – som vi jo også skal tage højde for – og det giver god mening at sætte de to sammen. Næste stykke har faktiske undervisningsforløb som er afprøvet i det virkelige liv og sidste del er blot citater fra de indvolverede lærere. De beskriver selv forløbet som undervisningsdifferentiering med elever i vanskelige læringssituationer – i bund og grund inklusion.
Hvad jeg også er glad for er, at de afprøvede forløb kan findes i bogen og/eller på nettet så man selv kan bruge dem hvis man er interesseret. Bogen byder endvidere på forskellige øvelser i dansk og matematik som man også kan snuppe.
– jeg undersøgte netop linket som der er henvist til i bogen; www.inklusionsudvikling.dk/uvd, og det ser desværre ud til at materialerne er flyttet eller fjernet.

Hvad jeg har lært efter 2 semestre på læreruddannelsen er, at teorien overlapper og det ofte er noget af en mundfuld at hitte rede i. Undervisningsdifferentiering har derfor både undervisnings- og elevdifferentiering, inklusion, teorier om gruppedannelse og meget mere.
Hvad jeg dog var godt træt af er, at man enten får en lang forklaring eller ingen forklaring overhovedet. I begyndelsen får vi en lang forklaring om Vygotskys zone for nærmeste udvikling, som jeg lærte om i den første uge af studiet. Senere i bogen er der også sat et afsnit af til stilladsering. Pludselig står der dog CL-strategier – uden nogen videre forklaring – jeg er klar over at CL står for cooporative learning, men jeg blev ofte i tvivl om hvem modtageren egentlig er. Stilladsering lærer du om på studiet i første semester, og det er en vigtig del af undervisning generelt jo. Vygotskys zone for nærmeste udvikling lærte jeg, som nævnt, om, i den første uge af mit første semester. Jeg forstår ikke hvorfor man på det ene tidspunkt får større forklaringer og udredelser og i næste øjeblik er der forkortelser som ikke forklares. Det irriterede mig grænseløst, specielt fordi den ene af de længere forklaringer ligger i en af de sidste kapitler fremfor i begyndelsen. Ordet ’stilladsering’ er nævnt op til flere gange, men forklares længere fremme. At det endvidere er en forklaring jeg ikke føler behøver at være der, gør det ikke bedre.

En anden ting er, at der ikke er læst ordentlig korrektur. Der er en del figurer og tabeller i løbet af bogen og en af dem skulle i hvert fald have forskellige markeringer alt efter tegn på læring og markeringer er der ingen af. Under et af forløbene opsummeres der hvad de forskellige fokuselever har opnået. I løbet af et par linjer står der både at de ikke opnåede kompetencemålet og at de opnåede det. Jeg synes desværre ikke det er helt heldigt, og når det er sket nogle gange bliver jeg godt træt af det – specielt når det er en bog til studiebrug.

En tredje ting er, at jeg er i tvivl om hvorvidt de 3 måltyper som der præsenteres, er et udtryk for niveauinddeling eller ej – altså god, bedre, bedst. Et par steder står der nemlig at det ikke er et udtryk for niveauer men blot forskellige typer læring/mål/kompetencer. Det der slår mig er dog, at det ikke står i begyndelsen af bogen hvor modellen fremlægges. Der fremlægges det første mål, færdighed, nemlig som et minimumsmål. Men hvorfor skal det så markeres senere i bogen at det ikke er et udtryk for en progressiv niveauinddeling?

Jeg er meget ked af at det endte med at blive en mere negativ anmeldelse. Normalt er anmeldelser af fagbøger mere neutrale, men denne fik åbenbart mit blod i kog. Jeg har dog planer om at afprøve deres model i min næste praktik i 2018, mest af alt for at se om den faktisk virker samt fordi jeg synes den er yderst relevant.
Jeg er dog også efterladt noget konfus efter forskellige udmeldinger i én og samme bog – hvilket ikke gerne skulle ske. Den taler dog med to tunger og jeg vil meget gerne have en forklaring på hvorfor.

Undervisningsdifferentiering af E. Skibsted, H.B. Svendsen, K. Østergaard og S. Langager (red.). Udgivet af Akademisk forlag i juni 2015. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 205 sider.
Køb bogen på bl.a. forlagets egen hjemmeside, saxo og plusbog