Solbiens brod af Sidsel Sander Mittet

*Reklame* Eksemplar modtaget fra forlaget til anmeldelse.

Solbiens brod er andet bind i Krøniken om Morika som er Sidsel Sander Mittets anden serie. Der vil derfor være spoilers for første bind i trilogien, Sandsnogens bid, i denne anmeldelse. Krøniken om Morika finder sted før den originale historie; Morika. Efter første bog i denne serie, var jeg meget tøvende for at fortsætte. Jeg var ikke videre imponeret og jeg synes det var et skridt ned i forhold til den originale serie. Desværre føler jeg stadig sådan.

Solbiens brod følger Itua og Aaton som indleder et forhold selvom Itua er gift med en anden mand. Itua er morikaner og Aaton er hila, forholdet billiges ikke og de møder en del modstand – foruden at hun selvfølgelig er gift. Ægteskabet skulle virke som en forening mellem hilaerne og morikanerne, men som følge af forskellige events er de nu mere splittede end nogensinde. Itua bliver ved Byroon, hendes mand, og Aaton, hendes elsker.

Jeg har ikke været den største fan af Itua. I første bog følte jeg at hun var en meget forkælet pige, lidt for stolt af sig og så var jeg i bund og grund bare træt af hende. I denne vokser hun dog. Hun bliver mere end adelige Itua som blev udleveret til hilaerne som en forsoningsgave. Hun er ved at forstå at hun som adelig ikke er højere i hierarkiet end ’simple soldater’. Selvom jeg troede at hun i forvejen vidste det, efter hendes forhold med Aaton, så er der ingen tvivl om det nu. Jeg er dog overrasket over at det først går op for hende så langt inde i andet bind.
Itua er også blevet en stærk karakter. Hun er ikke bange for at sætte Aaton på plads når han er urimelig – fremfor bare at fnyse og gå sin vej. Endvidere er jeg bare glad for deres forhold; de er ærlige over for hinanden og de er ligestillede.

Serien udforsker emner som ikke ofte tages op, specielt ikke i ungdomslitteraturen. Vi eksempelvis Itua og hendes halvbror Taurh som på et tidspunkt forventede at de skulle giftes.
Mittet udforsker også en del gråzoner og hun er ikke bange for at skabe karakterer med diverse fejl; realistiske karakterer. Det er nok det jeg elsker mest ved Sidsel Sander Mittet; alle hendes gråzoner. I denne har vi Aaton som har en indre kamp i forhold til de slægtsløse. Han indser at selvom han altid har set det som en straf, sammen med alle andre hilaer, er det ikke altid en straf men en gave. At vi får lov til at se disse indre kampe og åbenbaringer gør, for mig, historien langt bedre.

Jeg er stadig i tvivl om hvorvidt jeg fortsætter serien, for indtil videre er jeg undervældet. Jeg føler mig ikke opslugt af serien eller karaktererne som så mange andre bloggere og anmeldere, og der er en vis distance til historien som jeg hverken kan forstå eller bryde igennem. Historien er uden tvivl interessant, og jeg er stadig vild med idéen om flere serier, eller blot bøger, som foregår i samme univers men på forskellige tidspunkter.

Solbiens brod (Krøniken om Morika, #2) af Sidsel Sander Mittet. Udgivet af Forlaget Facet i marts 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 422 sider. 3 ud af 5 stjerner.
Køb bogen på bl.a. forlagets egen hjemmeside, saxo og plusbog