Små påsatte brande af Celeste Ng

Eksemplar modtaget fra forlaget og Plusbog.dk til anmeldelse.

Små påsatte brande vandt Goodreads prisen for årets bedste bog i 2017 og den har været talt om en hel del på de sociale medier siden udgivelsen i september 2017. Små påsatte brande følger 3 forskellige familier i Shaker Heights og deres indbyrdes relationer; familien Richardson, familien McCollough samt Mia og Pearl Warren. Den helt store problematik omhandler McCollough familien som har taget en lille pige til sig for et års tid siden og nu er moren tilbage i billedet. McCollough familien vil dog ikke give Mirabelle, som de har navngivet hende, fra sig og der kommer derfor en retssag ud af det. Shaker Heights er derfor delt i to, den ene halvdel holder med McCollough familien og den anden halvdel med den biologiske mor. Små påsatte brande er dog langt mere end et spørgsmål om hvem der skal have forældremyndigheden, vi kommer nemlig også ind bag facaden hos både Richardson familien og Warren familien.

Jeg har længe været interesseret i at læse bogen, og jeg har endda et digitalt eksemplar fra det engelske forlag til at ligge, men jeg har ikke vidst hvad bogen egentligt handlede om. Med al den positive omtale, nomineringer og priser den har modtaget, var jeg ikke i tvivl om at den nok skulle blive læst og jeg er umådelig glad for at have læst den. Jeg besluttede mig dog stadig for at læse den uden at vide det store om den og efter en 20 sider blev jeg simpelthen nødt til at finde ud af hvordan karaktererne hang sammen. For mit vedkommende var den nemlig en smule forvirrende i starten, men med det samme jeg fik på plads at der var 3 forskellige familier var der ikke de store problemer.

Jeg kom hurtigt ind på livet af karaktererne, da jeg først fik styr på hvordan de hver især hang sammen, og jeg blev i den grad suget ind i historien. Den er ikke fængslende som en spændingsroman eller umulig at lægge fra sig, men man er suget ind i historien når man først går igang. Jeg nød at lære karaktererne at kende og starten er uden tvivl en del langsommere end resten af bogen da man lærer hver eneste af karaktererne at kende før al dramaet sker. Jeg er vild med Celeste Ngs måde at skrive på og måden hun fortæller en historie på, for historien flyder så naturligt og for mig var der ikke et eneste kedeligt øjeblik.

Selve problematikken omkring hvem der skulle have forældremyndigheden fik mig til at tænke over en hel masse, for hvad er bedst? Mirabelle eller May Ling, som er hendes oprindelige navn, har kinesiske rødder og spørgsmålet er derfor om hun kommer til at mangle det kulturelle i hendes opdragelse hvis hun opdrages af de midlertidige adoptivforældre fremfor den biologiske mor. Men hvem bør have forældremyndigheden? Der er fordele og ulemper ved begge valg og jeg er stadig i tvivl om hvem jeg mener skal have forældremyndigheden. Jeg elsker at Celeste Ng fik det sat op på en sådan måde hvor jeg stadig efter endt læsning er i tvivl om hvilken vej jeg hælder til.

Det eneste problem jeg har med bogen er helt specifikt den danske oversættelse, hvilket generelt har været et problem de sidste par måneder. Jeg stødte på en hel del fejl, og selvom det næsten ikke kan undgås ødelægger det stadig læseoplevelsen for mig; specielt når det er den samme type der går igen. Enten var det artikler ellers var det duplikeringer af præpositioner – og det var ikke et par stykker. Jeg havde dog ingen problemer med selve indholdet i historien.

Celeste Ngs debut; Alt det jeg aldrig har fortalt dig udkommer på dansk i 2019.

Små påsatte brande af Celeste Ng. Udgivet af Hr. Ferdinand i april 2018. Modtaget til anmeldelse fra forlaget og Plusbog.dk. Orig. titel; Little Fires Everywhere. Orig. udgivet i september 2017. 350 sider. 4 ud af 5 stjerner.