Skytsenglen af Arto Halonen og Kevin Frazier

Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Skytsenglen er en psykologisk thriller, eller snarere en krimi, baseret på virkelige hændelser. Historien omhandler de hypnosemord som blev begået i København i 1951. Jeg hørte om bogen gennem forlaget da den også er blevet filmatiseret. De to forfattere skriver nemlig også filmmanuskripter, og Halonen har endda instrueret filmen.

Bogen følger efterforsker Anders Olsen som er i nærheden da Palle Hardrup røver en bank og i den forbindelse skyder og dræber to. Anders Olsen nægter at tage den nemme vej og blot tiltale Hardrup for forbrydelsen, for han ved at der er et eller andet galt.

Jeg havde ingen anelse om at der var begået nogle hypnosemord her i Danmark i 50’erne og jeg var derfor hurtigt interesseret i historien. Det er fedt at den er skrevet som en egentlig krimi eller thriller fremfor blot en opremsning af hvad der skete. Der er uden tvivl taget nogle kunstneriske friheder, men det kan jeg fint se gennem fingrene med nu hvor de har holdt sig tro til de virkelige hændelser.

Mit helt store problem med bogen er at den bliver omtalt som en thriller – det står selv på omslaget – og det er det ikke hvis du spørger mig. For mig er en thriller en bog der holder dig helt ude på kanten af sædet og er umuligt at slippe. En krimi følger et mord eller en forbrydelse og har et langsommere tempo. De to genrer er meget lig hinanden, men for mit vedkommende er der meget stor forskel. Jeg føler derfor ikke at tempoet eller historien passer til thriller-genren men snarere krimien. Man er ikke i tvivl om hvem hypnotisøren er da høn optræder i historien. Kort troede jeg at der ville komme et plottwist – og det troede kæresten også da vi så filmen – men historien var ligetil da det kom til stykket.

Jeg var heldig nok til at se filmen i slutningen af maj da forlaget havde inviteret til forpremiere i København og Aarhus. Jeg kan derfor anbefale filmen og sige at den holder sig tro til bogen, selvom der nær slutningen er en scene som er meget anderledes end den i bogen. Ellers har jeg ikke den store kritik til filmen.

Selvom bogen ikke helt levede op til mine forventninger anbefaler jeg den stadig, og jeg er stadig glad for at jeg fik den læst. Det er en del af vores danske historie som jeg nu kender til og det lader til at folk fra andre lande også har interesseret sig for det. Filmen er også værd at se, uden tvivl, og den lægger sig umådelig tæt op ad bogen, hvilket jeg selvfølgelig sætter pris på.

Skytsenglen af Arto Halonen og Kevin Frazier. Udgives af Hr. Ferdinand i dag, d. 7. juni 2018. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; The Guardian Angel. Orig. udgivet i 2018. 281 sider. 3 ud af 5 stjerner.