Scarlet af Marissa Meyer

*Reklame* Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget

Scarlet er andet bind i Lunar krøniken, en serie af nyfortolkninger af klassiske eventyr. Fremfor fantasy har Marissa Meyer dog valgt science fiction genren. Bøgerne i Lunar krøniken hænger sammen og skal derfor læses i rækkefølge.
Jeg var ikke videre imponeret over første bind i serien, Cinder, og jeg havde håbet at Scarlet ville vise sig at være bedre. Desværre levede den stadig ikke helt op til mine forventninger og jeg er derfor i tvivl om hvorvidt jeg har lyst til at fortsætte serien. Grunden til at jeg ikke kan bestemme mig er, at jeg elskede Heartless som hun udgav sidste år.
Da dette er en anmeldelse for anden bog i serien, vil der være spoilers for første bog.

Scarlet er en nyfortolkning af Rødhætte. Vi møder Scarlet Benoit, en ældre teenager som netop har mistet sin bedstemor. Ingen ved hvor hun er, og politiet har opgivet deres søgen efter hende – de mener at bedstemoren blot er løbet væk. Scarlet er endvidere draget mod Wolf, hvorvidt han er til at stole på vil tiden dog vise.
Jeg var vild med Scarlet i begyndelsen. Hun er en stærk karakter som er ret frygtløs. På mange måder var hun alt det jeg havde håbet Cinder ville vise sig at være, desværre ændrede det sig en hel del efter at hun mødte Wolf. Jeg har aldrig været glad for karakterer som ændrer sig så hurtigt og så meget efter at have mødt en fyr eller pige.

Bøgerne i Lunar krøniken hænger sammen, selvom de følger forskellige karakterer. I første bog møder vi Cinder, og i denne Scarlet. Cinder fylder dog stadig en stor del af denne bog, og vi følger hendes historie parallelt med Scarlets. Slutningen af Cinder var noget af et plottwist, og selvom jeg ikke var nær så begejstret som jeg havde håbet, så måtte jeg finde ud af hvad der kom til at ske hende. I denne møder hun dog Kaptajn Thorne og sammen slipper de ud af fængslet. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om makkerparret, men Thorne tilføjer en del humor og jeg trak i hvert fald på smilebåndet af en del af hans udtalelser.
Cinders del af bogen føles stadig noget langtrukkent. Det er ikke fordi bøgerne er særlig lange når det kommer til stykket, men det er heller ikke fordi der sker det store i bøgerne. Op til slutningen er der kaos og drejninger, men ellers er det relativt begivenhedsløst hvis i spørger mig. Historien føles derfor hurtigt noget langtrukkent, omend den er hurtigt læst.

Mit problem med bøgerne er, at jeg til en vis grad er interesseret i historien og karaktererne. Jeg er dog ikke interesseret nok til ikke at lægge bøgerne fra mig hele tiden og lade være med at tænke på dem med det samme jeg ikke er sammen med dem. Jeg er nok mere interesseret i det jeg havde forventet at Lunar krøniken ville være, end det det egentlig er. Mit håb er bare, at bøgerne på et eller andet tidspunkt lever op til mine forventninger – hvis jeg altså fortsætter med serien.

Anbefaler jeg bøgerne? Ja. Jeg ved at mange har nydt serien og jeg kan forestille mig at mange unge ville få glæde af bøgerne.  Jeg elsker også idéen med at nyfortolkningen for en gangs skyld er science fiction fremfor fantasy. Det er sådanset grund nok til at anbefale dem.

Scarlet (Lunar krøniken, #2) af Marissa Meyer. Udgivet af Høst & Søn, Rosinante i juni 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; Scarlet (The Lunar Chronicles, #2). Orig. udgivet i 2013. 413 sider. 3.5 ud af 5 stjerner.
Køb bogen på bl.a. saxo og plusbog