Rygsvømmeren af Leonora Christina Skov

Eksemplar modtaget fra forlaget til anmeldelse.

Rygsvømmeren er Leonora Christina Skovs debutroman som udkom i 2003 og nu genudgivet i det fineste halvbind. Historien følger Coralie, eller Cora, Kelly som flytter ind i en præstegård på landet som lærerinde for et par tvillinger. Som bagsiden fint siger er det en drømmeagtig, intens fortælling. Drømmeagtig nok til at jeg til tider var i tvivl om hvad der rent faktisk foregik og hvor historien var på vej hen, men der er ingen tvivl om at jeg nød den – selv om jeg stadig er forvirret.

Rygsvømmeren er mit tredje møde med Skovs forfatterskab, og desværre levede den ikke op til mine forventninger. Den er dog også i en helt anden boldgade end de to andre ift. genre, men jeg er frisk på at fortsætte med resten af hendes bagkatalog. Som altid skriver Skov ufattelig smukt og jeg er glad for nu at være begyndt ved starten, fremfor slutningen som jeg egentlig gjorde, så jeg kan følge hendes forfatterskab ‘ordentligt’ og se hvordan hendes skrivestil har udviklet sig.

… jeg vidste, hvor skrøbelige påklædningsdukker var under den smukke facade. Alle kunne klæde dem af til skindet og rive dem itu, og de kunne bare smile.

Historien føles gotisk, og det var en forventning jeg havde inden jeg påbegyndte læsningen, omend jeg ikke ved hvorfor. Måske har jeg læst det et sted eller måske har Leonora selv nævnt det? Den mindede mig dog på sin vis om Jane Eyre i forhold til Cora som lærerinde og præstegården. Der er så meget fortalt mellem linjerne og det er derfor, som læser, en meget intens og dyb læsning man skal forberede sig på – det var i hvert fald min erfaring. Den faldt noget tungere end Den, der lever stille og Hvor intet bryder vinden, og det er måske derfor den for mig ikke var nær så god. Jeg har desværre aldrig været god til gotiske romaner, selvom jeg ville ønske jeg var.

Cora var en interessant karakter at følge selvom jeg ikke føler at jeg rent faktisk lærte hende at kende på de 300 sider. Det er dog også svært at opsummere handling eller historie, for den efterlader dig i større grad med følelser end med ord. Jeg er ikke vant til at lukke en bog og ikke være i stand til at pinpointe præcis hvad jeg har læst. Jeg er ikke vant til den svævende, luftige tilstand som Rygsvømmeren har formået at efterlade mig i – men det er vel kun positivt. Den har i hvert fald ramt mig på en måde som meget få bøger har.

Jeg elsker måden Skov har leget med seksualitet på i bogen, for det bliver ikke eksplicit sagt hvorvidt Cora er homoseksuel, biseksuel eller noget tredje. Hun har dog kvindelige kærester men også sex med mænd, men hendes seksualitet bliver ikke diskuteret. Det er bare hvem Cora er. Alt for mange bøger synes at diskutere tiltrækning eller seksualitet fremfor blot at lade det være en naturlig del af karakteren og jeg er bare glad for at det var en naturlig del af fortællingen og Cora.

Vores forbandelse er alle øjnene, der så den anden vej og ingenting gjorde. Og vores forbandelse er, at vi aldrig siden har vovet at bede om hjælp, sagde jeg, ….

Leonora Christina Skov er for mig en forfatter som jeg har tænkt mig at læse alt af, hun interesserer mig som person og jeg ser op til hende på en måde jeg ikke gør ved andre forfattere – eller mennesker generelt. Hvad end hun har tænkt sig at skrive eller har skrevet har jeg tænkt mig at læse, og sådan har jeg haft det siden jeg lærte hvem hun var. Så der er ingen tvivl om at jeg anbefaler Rygsvømmeren, men jeg er uden tvivl farvet af mine følelser for Leonora. Jeg synes hun er helt og aldeles fantastisk.

Rygsvømmeren af Leonora Christina Skov. Udgivet af Lindhardt & Ringhof i maj 2018. Orig. udgivet i 2003. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 343 sider. 3 ud af 5 stjerner.