Ravnenes hvisken 2 af Malene Sølvsten

*Reklame* Eksemplar modtaget fra Plusbog.dk til anmeldelse.

Ravnenes hvisken 2 er endnu bedre end forgængeren; Ravnenes hvisken 1, som i sig selv var fantastisk! Der vil dog være spoilers for 1’eren i denne anmeldelse.

Ravnenes hvisken er en trilogi omkring alt hvad hjertet begærer; vi har venskab, kærlighed, familie, gys, gru, humor – alt. Selv i forhold til genrer har vi mysterie, krimi og fantasy – hvis ikke flere. Trilogien har endvidere en rød tråd bestående af nordisk mytologi. Det viser sig nemlig at Anne og hele hendes omgangskreds, eller i hvert fald størstedelen af den, ikke bare er mennesker men har en snert af gud, jætte, heks eller andet mytologisk væsen i sig.

Hvad der slog mig som meget mystisk er, at prologen er epilogen fra første bog og at første kapitel finder sted 2 dage før prologen/epilogen. Det er en virkelig mystisk opsætning, men det giver god mening. De to dage før nytårsaften, hvor prologen/epilogen finder sted, er nemlig ikke med i Ravnenes hvisken 1. Du bliver dog hurtigt suget ind i historien igen, og jeg synes på sin vis at det er genialt at genbruge epilogen fra første bog – så får man lige en opsummering af hvordan den sidste bog nu sluttede og så skal man ikke undersøge det eller spekulere over det, hvis man nu har glemt det.

Ravnenes hvisken 2 falder i fantasy genren i langt større grad end forgængeren, og jeg elsker det! Bogen foregår nemlig primært i Hrafnheim, eller Freiheim som Ragnara har omdøbt det. I første bind fik vi en lille forsmag på alle de forskellige racer, arter og væsner, og i andet bind bliver du smidt hovedkuls ind i deres verden.
Det er noget af en oplevelse at opleve verden gennem Anne. Hun udvikler sig nemlig gennem begge bøger, og alle disse nye indtryk som kører parallelt med hendes udvikling er en fryd at være vidne til. Hun går fra at være en indelukket, ensom teenager i første bind til en stærk kvinde i andet bind.

I og med at vi har den nordiske mytologi som tema, er religion også en stor del af bogen. Malene Sølvsten har dog gjort noget helt specielt med netop det emne i bogen og jeg elskede hver bid. Vores karakterer har en del samtaler i forhold til guder og mennesker, de tager endda de gamle myter op som siger at guderne engang var mennesker som lod sig tilbede og derved blev guder. Jeg har altid været fascineret af religion og jeg er stor fan af bøger som inkluderer det på den ene eller anden måde. Malene Sølvsten provokerer både os og karaktererne til at tænke over hvad det egentlig betyder, hvordan og hvorfor de blev guder.

Et sidste punkt på min lange liste over ting jeg elsker ved Ravnenes hvisken er, at der både er feminisme og diversitet, eller LGBTQIA+ aspekter, til stede. Vi har en mand som klæder sig ud som kvinde – hvorvidt Gytha er transseksuel eller ej, ved vi ikke, men kvindetøj er det i hvert fald han/hun går i. Serén, Annes tvillingesøster, kommer endvidere sammen med Aella. Undervejs nævnes det flere gange hvordan det er forkert, afskyligt og unaturlig som mand at iklæde sig kvindetøj samt at være sammen med en af samme køn. Anne er dog ikke bange for at sætte folk på plads når de kommer med den slags udtalelser, for, ifølge hende, er de simpelthen for gammeldags!
I forhold til feminisme eller ‘girl power’ som min kæreste kalder det har vi også en del; Anne forelsker sig i flere forskellige fyre i løbet af serien, og hun har endda sex med et par stykker. Hun holder sig heller ikke kun til de fyre hun er forelsket i. Jeg elsker at Anne ikke falder hovedkuls for én person og sukker efter ham, eller hende for den sags skyld, i resten af trilogien. Varnar, som hun var sammen med i første bog, forlod hende og så var der en anden fyr i stedet. At Varnar så dukker op igen og klandrer hende for det er ikke heldigt, men hun nægter at forsvare sig selv – for hun har jo ikke gjort noget galt.

Jeg tror endnu ikke jeg er stødt på noget jeg ikke kan lide i bogen. Den eneste grund til at jeg har givet den 4.5 stjerner og ikke de fulde 5 er, at jeg havde brug for en pause fra historien efter en 370 sider, og jeg ikke følte en trang til at læse videre før senere næste dag.

Ravnenes hvisken 2 af Malene Sølvsten. Udgivet af Carlsen i juni 2017. Modtaget til anmeldelse fra Plusbog. 621 sider. 4.5 ud af 5 stjerner.
Køb bogen på bl.a. plusbog.