Oprindelse af Dan Brown

Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Oprindelse er femte bind i serien om Robert Langdon af Dan Brown. Traditionen tro udforsker den spændingsfeltet mellem religion og videnskab, som de andre fire bind i serien også har, og vi følger gemte ledetråde og bryder koder sammen med Robert Langdon. Selvom det er en fortløbende serie, man læser altså bøgerne i rækkefølge, er det også muligt at læse dem på kryds og tværs. Hver af bøgerne er afsluttede historier og denne anmeldelse indeholder derfor ikke spoilers for tidligere bøger i serien.

I Oprindelse tager Robert Langdon til Bilbao efter at have modtaget en invitation til et arrangement på Guggenheim-museet fra en tidligere studerende, Edmund Kirsch. Kirsch har nemlig en større afsløring undervejs som potentielt er verdensomstyrtende. Begivenheden afsluttes dog meget brat og Robert Langdon og Ambra Vidal, museumsdirektøren, må flygte og forsøge at hitte rede i hvad der er sket og hvad Kirsch ville afsløre.

Da Vinci Mysteriet er en af de første bøger jeg kan huske at have læst og elsket, og en af de første bøger jeg nogensinde har genlæst. Jeg har været tro følger af Dan Brown siden folkeskolen og jeg er da ked af at intet indtil videre har overgået Engle og dæmoner eller Da Vinci Mysteriet. Efter skuffelsen som var Inferno har jeg været meget nervøs for om det fortsatte så drastisk ned ad bakke. Der var dog ingen tvivl om at jeg skulle læse Oprindelse da jeg lærte at der var en ny bog på vej i serien, efter at have været i en længere læsetørke og hørt knap så positive kommentarer om bogen gik jeg dog ind til læsningen meget skeptisk. Den blev dog stadig læst i løbet af en enkelt dag, så fængslet var jeg uden tvivl.
Folk har ret i at den er en smule langsom i starten, for det er den. Men det er også noget af det mest interessante i bogen bortset fra slutningen. Jeg var så interesseret i al den information vi får i begyndelsen og alle de overvejelser der er. Den længere start leder op til jagten på symboler, ledetråde og koderne som Robert Langdon skal løse, og den gør slutningen mulig. Oprindelse er et utroligt ambitiøst værk og jeg har fuld forståelse for hvorfor Brown har været nødsaget til at skrive den som han har, og de problemer folk mener den har. Jeg fandt den dog selv umådelig interessant; jeg elsker problematikken mellem videnskab og religion, men den levede stadig ikke helt op til de første to bøger i serien.

Selvom det er en del år siden jeg sidst har læst eller genlæst hans værker, kan jeg huske at der konsekvent er en form for kærlighedshistorie inkluderet. Enten i form af en hjælper som Langdon flirter med undervejs eller føler beskyttertrang for. I denne er der dog intet i den dur bortset fra god kemi med Ambra Vidal. Jeg sætter pris på at han bevæger sig væk fra hvad jeg kender ham for, for man skal også gerne vokse og udvikle sig, og det var ikke fordi bogen manglede et sådant aspekt. Jeg nød også det venskab der blomstrede mellem Langdon og Vidal og jeg håber han fortsætter ad den vej når vi en dag ser mere fra hans hånd.

Et større problem jeg har med bogen, eller den danske oversættelse for at være præcis, er mystiske ord som engang imellem forekommer. Den værste var ‘tavlecomputer’ som gang på gang bliver brugt, og det tog mig lang tid at indse, at det nok er en tablet af en art. Jeg har dog aldrig hørt ordet ‘tavlecomputer’ og i den tid vi lever i tror jeg de fleste ved hvad det er – selvom Brown også har et ældre publikum.

Anbefales den? Ja, uden tvivl. Man skal bare passe på med at sammenligne hans værker eller forvente lige så meget af de nyere som af Da Vinci Mysteriet eller Engle og dæmoner hvis du spørger mig. Jeg synes dog uden tvivl den er værd at læse, hvis ikke for historien så for alle de tanker den sætter igang. For interessant er den.

Oprindelse (Robert Langdon, #5) af Dan Brown. Udgivet af Hr. Ferdinand i oktober 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; Origin. Orig. udgivet i oktober 2017. 550 sider. 3 ud af 5 stjerner.