Når skam bliver til styrke af Louise Ariesen Rams

*Reklame* Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Når skam bliver til styrke er en bog om skam; hvorfor vi skammer os og hvordan en vis modstandsdygtighed kan mindske skammens tag i hverdagen. Når skam bliver til styrke er en af de bøger som jeg af en mystisk årsag følte at jeg bare blev nødt til at læse, muligvis fordi det er så universelt et emne, men også fordi jeg gennem mit korte liv har skammet mig en del, og jeg vil da gerne vende skammen til en styrke fremfor en svaghed eller en ubehagelig følelse. Jeg er i hvert fald umådelig glad for at jeg fik læst bogen.

Jeg har desværre haft bogen liggende et stykke tid. Jeg gik nemlig igang med den kort efter den kom ind ad døren og efter jeg havde læst første kapitel og lagde den fra mig, blev bogen altså væk. Jeg fandt den dog for nylig, startede forfra og endte med at læse bogen i løbet af en aften.
Da jeg først nåede halvvejs blev den umulig at slippe. Louise Ariesen Rams gik nemlig ind på temaet skam og køn, hvilket er et emne jeg er umådelig interesseret i for tiden. Jeg har læst en hel del bøger om køn generelt på det sidste, og Rams fik mig til at se emnet i et nyt perspektiv. Rams fik mig også til at låne en hel bunke bøger på biblioteket, for hun er umådelig god til at bruge referencer igennem bogen. Jeg har i hvert fald haft lyst til at skaffe hver eneste bog hun har brugt, men for nu holder vi os til dem om køn.

Når skam bliver til styrke er en af de bøger hvor jeg havde en del af kendskabet til emnet. Vi har jo alle skammet os i løbet af livet, selv som børn. Der var dog også en del af det jeg var kommet frem til selv, nemlig at ens selvværd har en stor indflydelse på hvorvidt du skammer dig eller ej. Hvis du er tilpas med hvem du er, og hvad du gør, så er det umådelig svært at ’skamme’ en – i hvert fald hvis det er uberettiget og hovedet sidder på rette sted. Jeg har i hvert fald skammet mig en del mindre siden jeg fandt mig til rette med hvem jeg egentlig er. Det giver jo også god mening at ens selvværd afgør din modstandsdygtighed i forhold til skam – og mange andre ting også.

Jeg synes uden tvivl at bogen er en læsning værd. Den bliver på intet tidspunkt tør eller kedelig, og udover det, er 180 sider hurtigt læst. Jeg er nemlig vild med Rams’ skrivemåde og hvordan hun bruger sit eget liv og egne erfaringer som den primære grobund. Jeg kendte ikke til Louise Ariesen Rams før Når skam bliver til styrke, men jeg føler jeg kender hende nu, og ikke bare overfladisk.

Ved at tale åbent om skammen kan vores skam blive til styrke.

Bagsideteksten afslutter med ovenstående citat, som jeg er fuldt ud enig i. At dele oplevelser hvor man har skammet sig, med andre med lignende oplevelser letter en del på skammen. Derfor synes jeg også at denne bog bør være et must read til alle der på det ene eller andet tidspunkt skammer sig, for chancen er, at der nok ikke er noget at skamme sig over. Så læs Når skam bliver til styrke og mærk hvordan der bliver løftet lidt vægt fra dine skuldre, for du er ikke alene om skammen.

Når skam bliver til styrke af Louise Ariesen Rams. Udgivet af Aronsen i august 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 174 sider. 4 ud af 5 stjerner.