Mit forhold til anmeldelser

Inden jeg blev blogger og anmelder tænkte jeg ikke videre over det med anmeldelser, for alle kan vel sige hvad de mener om en bestemt ting. Det viste sig dog at være sværere end jeg lige forventede, da det er overraskende svært at sætte flere ord på hvad det egentlig er man mener og få det formuleret korrekt og præcist. I løbet af årene er det blevet nemmere og en selvfølge når jeg læser eller ser film, og jeg har lært meget om mig selv undervejs.

Hvis vi starter med første trin i processen; under læsningen

Mens jeg læser får jeg ofte idéer til sætninger eller ord jeg uden tvivl skal bruge i min anmeldelse. Jeg er meget bevidst om at der i 99% af tilfældene kommer en anmeldelse ud af min læsning, så jeg tænker tit en stor del af anmeldelsen igennem inden jeg overhovedet er færdig med bogen; hvad synes jeg om hovedpersonen? Hvordan har jeg det med plottet? Hvilket antal stjerner skal den have indtil videre? I nogle tilfælde er jeg meget i tvivl om hvad jeg egentlig synes om bogen – både undervejs og efter jeg har vendt sidste side. I visse tilfælde bliver jeg faktisk ikke bevidst om mine følelser omkring bogen før jeg skriver anmeldelsen.

Andet trin; at skrive selve anmeldelsen

Det er ikke engang løgn, og det er faktisk det, som gav mig idéen til indlægget; at jeg nogle gange skifter mening om bøger eller indser hvad jeg virkelig mener når jeg skriver anmeldelsen. Det var først for nylig at jeg blev bevidst om dette, og jeg har ikke rigtig været i stand til at slippe det igen.
Visse anmeldelser bliver utrolig positive selvom jeg egentlig har givet bogen en ‘lav’ rating fordi jeg bare har så meget godt at sige om karaktererne eller historien. Andre bliver relativt negative selvom de har fået en højere rating fordi der var et irriterende element, eller flere, som fyldte meget for mig. Selvfølgelig varierer det fra gang til gang og hver eneste anmeldelse jeg skriver er forskellig fra de andre – men jeg indser gang på gang hvad jeg virkelig synes om bogen når jeg sætter mig ned for at skrive anmeldelsen. Jeg tager heller ikke noter mere når jeg læser, det er i hvert fald meget sjældent efterhånden, og så er det meget tydeligt hvilke ting, der har sat sit præg hos mig fra bog til bog.

Det bedste eksempel jeg har, er da jeg skulle skrive min anmeldelse af Hvor intet bryder vinden sidste år. Et lille citat fra anmeldelsen;

Efter at jeg havde vendt sidste side var jeg overbevist om at jeg blev nødt til at trække min rating ned fordi den ligner And Then There Were None i så høj en grad. Jeg besluttede mig for 4.5 stjerner på grund af dette og synes det var en meget realistisk rating. Af en eller anden grund gik jeg dog ned til 3.5 da jeg begyndte at skrive anmeldelsen, den røg senere op på 4 og nu, hvor jeg efterhånden har skrevet nok om bogen, overvejer jeg at give den 5 stjerner – den allerhøjeste rating. Jeg har selvfølgelig et stort problem med Hvor intet bryder vinden vs. And Then There Were None men jeg synes også at Leonora Christina Skov har formået at nyfortolke den i så stor en grad at jeg burde se bort fra dette. Jeg mener, vi har jo også nyfortolkninger af eventyr og de drager jo også inspiration fra allerede skrevne værker.

Citatet giver et fint indblik i den proces jeg går igennem når jeg skriver en anmeldelse. Som udgangspunkt havde den faktisk fået 2 stjerner og den dag i dag er det stadig en af mine helt store favoritter. Leonora Christina Skov er også blevet en stor inspiration for mig sidenhen! Det er vildt hvor stor en indflydelse anmeldelser har, for mig i hvert fald, for selvfølgelig har ordet magt – jeg havde bare aldrig forventet at de ville påvirke mig, personligt, på den måde. Jeg har indset hvor meget jeg elsker nogle bøger, hvor store problemer andre bøger har og hvor lidt jeg egentlig har tilovers for visse karakterer.

Jeg synes det er interessant at se hvilken indflydelse anmeldelser har, ikke kun i forhold til andre men også hvordan det at skrive dem påvirker mig. Jeg er meget bevidst om hvordan jeg får formuleret mine anmeldelser og hvordan det ser ud udefra – men inden det, er der så mange andre overvejelser og nogle gange et skift i perspektiv og holdning. Jeg elsker at være anmelder og selvom jeg nogle gange udsætter at skrive anmeldelser indser jeg gang på gang hvor meget jeg elsker at skrive anmeldelser når jeg først kommer igang. At være anmelder og skrive anmeldelser har påvirket mig på mange måder og jeg bliver mere og mere bevidst om det som tiden går.

Hvad er jeres forhold til anmeldelser? Har i et andet syn på det end mig?

Bøgerne på billedet er modtaget som gaver til Bogbloggertræf 2016 fra de forskellige forlag.

3 Replies to “Mit forhold til anmeldelser”

1. Virkelig et godt indlæg! Og jeg har det lidt på samme måde – det er også, når jeg sætter mig ned for at skrive anmeldelsen, at alle de ‘rigtige’ tanker og overvejelser kommer frem 🙂

1. Tak Rikke! Det er sjovt at det forholder sig sådan, men jeg er glad for at jeg ikke er ene om det 🙂

2. Jeg synes, det virker som om, dit forhold til anmelderi minder meget om mit eget. Der er, for mig, ingen tvivl om, at de anmeldelser, som nærmest skriver sig selv, er om de bøger jeg enten virkelig elskede eller virkelig hadede. Med andre ord: Dem jeg på forhånd har stærke følelser for. Det sværeste er dem, hvor man nærmest ikke har noget at sige. Dem hvor man virkelig må spørge sig selv: Hvad fanden synes jeg om den her bog? Synes jeg overhovedet noget?

Men bare fordi jeg ikke umiddelbart har nogle dominerende meninger om bogen, har jeg stadig mindst ligeså meget brug for at få skrevet en anmeldelse. På den måde får jeg ligesom “undersøgt” og afklaret, hvad jeg skal tænke om den. Og når jeg så er i den situation, forestiller jeg mig altid, at jeg helt kort skal fortælle en veninde eller min søster, hvordan bogen var, og så skriver jeg det ned. På den måde har jeg et nemt udgangspunkt. Og når man først har skrevet lidt, kommer der oftest meget naturligt mere til. På den måde finder jeg, ligesom du, også tit ud af, hvad jeg synes, mens jeg skriver anmeldelsen.

Jeg synes det er et vigtigt spørgsmål at tage aktivt stilling til, når man anmelder bøger! Og altid spændende at læse, hvordan andre anmeldere så forholder sig til det 🙂