Leah på offbeatet af Becky Albertalli

Eksemplar modtaget fra forlaget til anmeldelse.

Leah på offbeatet er Becky Albertallis nyeste værk og uden tvivl min favorit indtil videre. I Leah på offbeatet møder vi Leah som er Simons, fra Simon vs. verdens forventninger, bedste ven. Leah på offbeatet er altså fortsættelsen til Simon vs. verdens forventninger selvom det ikke er nødvendigt at læse den før man læser Leah på offbeatet. Man skal dog være forberedt på spoilers for første bog hvis man læser Leah på offbeatet først.

Leah falder desværre for den forkerte person, ikke på grund af køn, men på grund af omstændighederne og Leah forsøger at finde rundt i den jungle der hedder følelser og forelskelse.

Som Becky Albertalli har en tendens for, er Leah på offbeatet fyldt med diversitet. Leah er biseksuel og en større pige, vennekredsen har folk af forskellig nationalitet eller baggrund samt med forskellig seksualitet. Leahs mor var endvidere teenagemor; hun blev gravid med Leah sidste år af high school. Det er generelt ikke ofte at vi møder større piger i litteraturen – hvilket jeg ser som et meget stort problem – og teenagemødre er heller ikke noget vi ser særlig ofte. Jeg nød at læse om Leah og hendes mors forhold, for det er ærlig talt inspirerende. De er tættere end så mange andre mødre og døtre i ungdomslitteraturen, men deres forhold er stadig naturlig da de diskuterer og skændes. Albertalli har simpelthen gjort det igen.

Jeg er gang på gang imponeret over hvor meget diversitet Becky Albertalli skriver ind i sine bøger mens andre forfattere har så svært ved det. Becky Albertallis bøger er naturlige, de er rørende og de er fængslende og Leah på offbeatet er på ingen måde en undtagelse – indtil videre er det nok min favorit. Der er bare noget helt specielt ved Leah som jeg ikke har mødt før i ungdomslitteraturen. Jeg elsker hendes gåpåmod, hendes selvsikkerhed og hendes fandenivoldskhed. Hun er så stærk og uden tvivl en rollemodel, hun holder sig tro mod vennerne selvom det muligvis går imod hvad hun har lyst til. Hun gør alt for at være en god person og en god ven og det er ikke altid det vi får lov til at se i ungdomslitteraturen.

Præcis som med Molly fra Fordelen ved hemmelige forelskelser har Leah en fantastisk måde at tænke på og jeg nød at lære hende bedre at kende. Jeg kan relatere til både Molly og Leah, og selvom jeg nok mere er Molly end Leah er der stadig visse træk ved Leah hvor historien måske er kommet lidt for tæt på. Jeg har dog nydt at læse hendes historie og få indblik i hendes tanker.

Nogle gange bliver jeg så jaloux… Men på kærestepar i al almindelighed. Og det handler ikke om at have en at kysse. Det er bare – tænk sig engang at være Simon. Tænk sig at have en hverdag, hvor man ved, at en eller anden holder af en og tænker på en. Det må være det allerbedste ved at være forelsket – følelsen af at have et hjem i en andens hjerne.

Hvis i skulle være i tvivl så anbefaler jeg Leah på offbeatet præcis som jeg anbefaler Fordelen ved hemmelige forelskelser og Simon vs. verdens forventninger

Leah på offbeatet (Creekwood, #2) af Becky Albertalli. Udgivet af CarlsenPuls i april 2018. Modtaget fra forlaget til anmeldelse. Orig. titel; Leah on the Offbeat. Orig. udgivet i april 2018. 347 sider. 4.5 ud af 5 stjerner.