Jul i andre lande af Sofie Maria Brand

*Reklame* Modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Jul i andre lande giver os et indblik i hvordan 24 lande holder jul. Det er en kalenderbog til børn som også er nonfiktion og jeg kan ikke andet end at anbefale den. Selvom jeg falder i den kategori man nok kalder ‘voksen’, ‘ung voksen’ eller ‘nyudklækket voksen’ så lærte jeg en hel del under læsningen af Jul i andre lande og jeg nød også hvert minut. Hver eneste side i Jul i andre lande er endvidere prydet med de fineste illustrationer og jeg er helt vild med stilen.

Under læsningen udbrød jeg ‘hvor er det hyggeligt’ eller noget lignende på hver eneste side. Jeg afbrød også hele tiden manden i hans spil for at fortælle ham om de finurlige og interessante traditioner i de andre lande. Jeg havde også ret ømme kinder i løbet af et par sider, fordi jeg ikke kunne stoppe med at smile eller grine. Det er uden tvivl en af de mest hyggelige læseoplevelser jeg har haft i lang tid og jeg har allerede lyst til at læse den igen.

Med den surfende julemand i Australien, Bedstefar Frost i Rusland og heksen, der kommer med gaver i Italien. Læs om bomuldskugler på juletræet i Argentina og pyntede banantræer i Indien. Hør også historierne om nordske gårdnisser, islandske drillenisser og græske juletrolde fra jordens indre. Alt det og meget mere kan man læse om i JUL I ANDRE LANDE – ét land til hver dag i december.

Før jeg hørte om bogen havde jeg ikke tænkt over at der er forskellige måder at holde jul på – jeg ved at vi har forskellige traditioner, men jeg havde ikke kendskab til andet end de amerikanske, de engelske og de danske traditioner. Det var derfor en utrolig interessant og lærerig oplevelse for mit vedkommende og jeg har på mange måder lyst til at dele min viden og se om vi herhjemme kan adoptere nogle af traditionerne.

En anden grund til min interesse for bogen, bortset fra at jeg elsker jul, er, at jeg tænkte den var oplagt at bruge i undervisningen på den ene eller anden måde. Man kunne snakke om traditioner i engelsksprogede lande i engelsk, man kunne inddrage andre lande i geografi og man kunne snakke om de mere religiøse juletraditioner i kristendom og muligvis lave mad fra et eller flere af landene i madkundskab. Selvom jeg uden tvivl har tænkt mig at benytte mig af bogen herhjemme og læse den højt for nevøer og niecer, og mine egne børn hvis de en dag kommer, så skal den også bruges i min undervisning. Den er så brugbar!

Foruden juletraditionerne i de 24 lande slutter bogen af med et par sider om hhv. kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme med fokus på højtiderne – hvilket jeg satte pris på. Jeg læser i øjeblikket religion på læreruddannelsen og selvom jeg har en del kendskab til de forskellige religioner var det stadig lærerigt. Det er nogle fine oversigter over de 5 religioner og de er skrevet i et lettilgængeligt sprog. Jeg synes det er utrolig godt tænkt at inddrage de forskellige religioner i og med at jul egentlig er en kristen højtid – hvilket jeg ikke har tænkt videre over før nu.

Til hvert land er der også en lille faktaboks med indbyggertal, hovedstad og hvilke religioner indbyggerne er tilhængere af. Under visse lande hører vi også lidt nærmere om en af religionerne, fx hvad er en jøde? og hvad er en hindu? Endnu en gang er det godt tænkt, for man får en fin idé om hvor mange der egentlig fejrer jul i hvert land og derved hvor stor julen er.

Den er fantastisk uanset hvor gammel man er, så jeg synes selvfølgelig at i alle sammen skal få fingrene i et eksemplar og hygge jer med her i juletiden evt. med et par julekager og julemusik i baggrunden – så bliver det altså heller ikke bedre.

Jul i andre lande af Sofie Maria Brand, illustreret af Rasmus Juul. Udgivet af Gyldendal i oktober 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 60 sider. 5 ud af 5 stjerner.