Handlettering øvehæfte og 1000 dekorative idéer af Frau Annika

Eksemplarer modtaget til anmeldelse fra Forlaget Unicorn.

Da jeg i sin tid begyndte med min Bullet Journal manglede jeg inspiration til de forskellige doodles, dekorationer og bogstaverne generelt. Jeg fandt instagram og pinterest, men jeg har altid foretrukket at have fysiske eksempler og jeg går ofte tilbage og kigger i min første Bullet Journal for inspiration. I begyndelsen af året modtog jeg dog to hæfter fra Forlaget Unicorn som var Handlettering øvehæftet samt Handlettering idéhæftet.

Min foretrukne af de to er uden tvivl idéhæftet som jeg nyder bare at kigge i. Jeg brugte dog øvehæftet til at sætte marts op med, da jeg længe har været fan af bogstaver med blomster som dekoration, men jeg har ikke turdet tage chancen før nu. Jeg er dog vild med looket og i kan se et lille indblik i de boglige sider fra marts nedenfor.
Jeg har dog ikke turdet sætte første streg i øvehæftet endnu, men jeg bruger den til hjælp da den går skridtvis igennem forskellige skrifttyper og doodles.

Øvehæftet begynder også med en liste over materialer som ifølge Frau Annika er grundmaterialer til de forskellige dekorationer og bogstaver. For mit vedkommende begyndte jeg med blyanter, viskelæder, kuglepenne og fineliners i sin tid – og fineliners kun fordi jeg netop havde købt dem til at male i malebøger med. På nedenstående billede kan i dog se et større udpluk af de ting som anbefales at have ved hånden i øvehæftet. Ikke inkluderet er kalker- eller grafitpapir eller passer.

Hvis du spørger mig er det umuligt med handlettering uden blyant, blyantspidser, viskelæder og kuglepenne. Jeg nyder at have forskellige størrelser alt efter hvad udtrykket skal være, men det er på ingen måde nødvendigt. På det sidste er jeg dog også blevet særlig glad for mine Tombow tuscher som ikke er helt billige at skaffe.

I nedenstående video kan i få et blik i idéhæftet som jeg er særligt glad for. Jeg elsker at den er inddelt i emner, så vi har hvert ’emne’ for sig. Jeg har mit arkiv på instagram som jeg især bruger til opsætningen af sider, men når det kommer til dekorationer, skriftstile og -typer er det idéhæftet jeg går til. Det gør mig også bare glad at bladre igennem den og kigge på de fine illustrationer. Det er også muligt at se nogle af siderne fra hæftet her.

Jeg købte sidste år en notesbog hvor jeg begyndte at samle idéer til doodles og alle mine foretrukne skrifttyper eller dekorationer, men det tog uendeligt lang tid og jeg havde svært ved at udvælge hvad jeg ville tilføje i bogen. Idéhæftet er derfor perfekt for mit vedkommende fordi det direkte er hvad jeg selv har været igang med at lave, bare langt mere omfattende og organiseret. Det er nok ikke alle som har brug for disse hæfter eller overhovedet ser idéen i dem, men jeg er umådelig glad for at de er en del af min samling og jeg håber at jeg snart får modet til at sætte første streg i øvehæftet.

Forlaget Unicorn er også næsten lige kommet med to nye tilføjelser til Handlettering-bøgerne; et øvehæfte udelukkende til bogstaver og en bog dedikeret til bullet journal som jeg.