Gennem sløret af Nicole Boyle Rødtnes

Denne anmeldelse indeholder spoilers for hhv. Over sløret og Under sløret.

Gennem sløret er konklusionen til Ilttyv trilogien af Nicole Boyle Rødtnes. Den har været længe ventet og jeg var helt op at køre da jeg så den på Bogforum sidste år. Desværre levede den ikke helt op til de to andre bøger og jeg er derfor efterladt lidt skuffet. Trilogien er dog stadig fantastisk og jeg er på ingen måde færdig med Rødtnes’ bøger!

I sommers sendte Alvilda mig en fin pakke som indeholdte et par forskellige bøger. Den ene af disse bøger var Over sløret, første del i Ilttyv trilogien og serien blev hurtigt en af mine favoritter. Jeg havde ikke forventet at en dansk serie ville imponere mig så meget som Over sløret gjorde og jeg måtte have fat i efterfølgeren, Under sløretmed det samme. De to bøger er stadig nogle af de bedste bøger jeg læste sidste år og jeg er stadig så imponeret over den verden som Rødtnes har formået at lave. Den er så gennemtænkt og, på sin vis, realistisk.

Ilttyv trilogien foregår i fremtiden hvor ilt ikke længere er gratis. Verden er blevet så forurenet at der nu er et slør over jorden og menneskene bor oven på sløret. Over sløret er der forskellige platforme, jo højere platform, jo højere oppe i samfundet er du. Man betaler for ilt alle steder – i fængslet, på hospitaler, på arbejdet osv. Alle bærer ilttanke og hvert åndedrag koster penge. Det er den virkelighed vores to hovedpersoner, Troy og Shay, lever i.

Over sløret er skrevet til langt yngre læsere end Gennem sløret er. I Over sløret er der søskendekærlighed – men ikke andet. I Under sløret er der kærlighed i flere former samt sex og i Gennem sløret er der kærlighed, sex og en del grafisk ‘vold’. Jeg har intet imod sex i bøger, og kærlighed er altid obligatorisk – men volden gjorde at jeg simpelthen måtte græmme mig. Det gjorde fysisk ondt! Jeg er ikke glad for vold i bøger og når det bliver så grafisk og detaljeret så står jeg af. Det er dog en stor ros til Nicole Boyle Rødtnes at hun kan påvirke mig sådan blot med ord.
Bare vær bevidst om, at Gennem sløret ikke er nær så uskyldig som Over sløret.

… and then everyone you love dies.

Den bedste måde jeg kan beskrive Gennem sløret på, er med ovenstående citat. Der har ikke været nær så mange dødsfald i de to andre bøger og i denne dør de som fluer. Det er lidt ærgerligt for jeg kan egentlig ikke se grunden til alle dødsfaldene. Nogle giver mening og andre gør ikke helt.

Gennem sløret er en fin afslutning på en fantastisk trilogi. Jeg var desværre skuffet da bogen slutter ret abrupt, der går lang tid før der endelig sker noget. Når der er 50 sider tilbage tænker man ‘hvordan i al verden har hun tænkt sig at samle alle de løse ender på så kort tid’. Jeg er stadig ikke kommet mig over den pludselige slutning, for den slutter simpelthen fra det ene sekund til det andet. Jeg vil så gerne tilbringe mere tid i den verden eller blot have en fyldestgørende slutning.

Jeg anbefaler uden tvivl Ilttyv trilogien. Man skal blot huske på aldersforskellen mellem de 3 bøger! Jeg krydser stadig fingre for at vi får nogle noveller i Ilttyv-verdenen eller måske en serie mere.

Gennem sløret (Ilttyv, #3) af Nicole Boyle Rødtnes. Udgivet af Alvilda i november 2016. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 308 sider. 4 ud af 5 stjerner.
Køb bogen på saxo