Fortællingen om Ibis af Sophie Heiberg

Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

Jeg blev i begyndelsen af måneden kontaktet af Forlaget Forår omkring deres første udgivelse; Fortællingen om Ibis og der var ingen chance for et nej fra min side. Som kommende folkeskolelærer ved jeg hvor svært og uhåndgribeligt det kan være for yngre børn, og ældre børn for den sags skyld, at forholde sig til nogle ting. Flygtningekrisen og krig er specielt noget de har svært ved at sætte sig ind i, og selvom det hjælper at snakke med dem om det, er det ikke altid de får den største forståelse eller indsigt i emnet. Fortællingen om Ibis er dog et fantastisk middel til at illustrere flygtningekrisen og det at være flygtning. Fugleungen Ibis flygter nemlig fra Syrien, da forældrene desværre dør i den syriske krig, til Danmark hvor Ibis må lære at passe ind blandt andre fugle. Helt og aldeles fantastisk og illustrationerne er et vidunderligt supplement som passer sømløst med historien.

Jeg nød at læse historien om Ibis og jeg var fængslet af de fine illustrationer. Fortællingen om Ibis er en umådelig smuk historie om unge Ibis som rejser til Danmark helt alene og har svært ved at vænne sig til livet her i Danmark. Fortællingen er børnevenlig og skrevet i et tilhørende sprog og den er særdeles velegnet til oplæsning og i undervisningen hvis dette skulle ønskes. Jeg var i hvert fald fængslet af Ibis’ historie og jeg kan ikke anbefale den nok.

Sophie Heiberg, forfatteren og illstratoren til Fortællingen om Ibis, fortæller, at inspirationen kom fra hendes tre små kusiners nysgerrighed og undren omkring flygtningekrisen i 2015. Ibis er endvidere en forkortelse af Geronticus Eremitibis som er en sjælden trækfugl og som i 2015 blev et symbolsk bytte for Islamisk Stat og muligvis udryddet i Syrien som følge. Jeg er umådelig imponeret over hvor meget stof der er i historien, for ikke nok med at den illustrerer eller tematiserer denne flygtningekrise og giver børn et håndgribeligt syn på sagen, så fortæller den også en historie om en sjælden fugleart som Islamisk Stat muligvis har udryddet. Det er ikke utænkeligt at vi har fugle som Ibis her i Danmark som er flygtet fra Syrien. Jeg kan ikke få armene ned over hvor begejstret jeg er, og for hvor meget Heiberg har formålet at fortælle med så enkel og fin en historie, men jeg håber hun fortsætter.

Hvis man leder efter lignende fortællinger kan jeg anbefale Aminas første dag som omhandler unge Aminas første dag i børnehave hvor hun tager sig af en fugleunge som jeg forestiller mig er Ibis.

Fortællingen om Ibis af Sophie Heiberg. Illustreret af Sophie Heiberg. Udgivet af Forlaget Forår i marts 2018. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 41 sider. 4 ud af 5 stjerner.

GemGem