Fordelen ved hemmelige forelskelser af Becky Albertalli

Eksemplar modtaget fra forlaget til anmeldelse.

Fordelen ved hemmelige forelskelser er historien om Molly og hendes mange hemmelige forelskelser. Molly er selv heteroseksuel men hendes tvillingesøster, Cassie, er homoseksuel og de bor med deres to mødre; Patsy og Nadine. Fordelen ved hemmelige forelskelser er fuld af diversitet selvom hovedpersonen er hvid og heteroseksuel – noget jeg specielt elsker ved Becky Albertallis bøger.
Bogen er Becky Albertallis andet værk og i den møder vi karakter fra Simon vs. verdens forventninger, hendes debut. Det er dog ikke nødvendigt at have læst Simon vs. verdens forventninger for at læse denne.

Jeg nød Fordelen ved hemmelige forelskelser over alle forventninger. Molly er en utrolig interessant karakter at følge og jeg kunne relatere til hende på et helt andet niveau end jeg førhen har prøvet. Molly er 17 år gammel og har haft 26 hemmelige forelskelser. Hun har endnu ikke fået sit første kys men hun er heller ikke blevet afvist da hun aldrig har gjort noget ud af sine forelskelser – som på engelsk er hvad vi kalder et ‘crush’ fremfor en forelskelse når det kommer til stykket. Molly er dog lige så stille ved at komme ud af sin skal, selvom hun føler sig hæmmet af sin størrelse. Molly er nemlig en større pige og selvom det ikke burde være et problem, er det det. Det er dog forfriskende at læse en bog med en større karakter i hovedrollen og at se hvordan Molly blomstrer gennem bogen er fantastisk. Mollys tankegang er endvidere så interessant og jeg har i hvert fald fået øjnene op for lidt af hvert efter læsningen.

Der er ligesom en grund til, at jeg har haft seksogtyve crush og ingen kærester. Ikke at jeg sådan helt til bunds har fattet, hvordan nogen får en kæreste. Det gælder både piger og drenge. Oddsene virker bare ret umulige. Du skal have et crush på den helt rigtige person på det helt rigtige tidspunkt. Og den anden skal have det på samme måde med dig. Et perfekt sammenfald af følelser og omstændigheder. Det er nærmest ufatteligt, at det sker så ofte, som det gør.

Fordelen ved hemmelige forelskelser er forudsigelig, men vidunderligt forudsigelig. Man er ikke i tvivl om hvem Molly ender sammen med, men deres historie er så sød at det ikke gør noget. Hvad der gør historien så vidunderlig er dog uden tvivl også Mollys familie. Hendes forhold med tvillingesøsteren er så interessant og at læse en historie hvor hovedpersonen vokser op i en familie der ikke er standarden – to mødre, den ene biseksuel og den anden homoseksuel – er så forfriskende at jeg ikke kunne drømme om det. Det er den første bog jeg har læst som er spækket til randen med diversitet på den her måde og hvor forældrene også er inkluderet som en del af det. Det er så naturligt og vi mangler i den grad bøger som denne i litteraturen.

Jeg kan ikke andet end at anbefale den. Forfriskende, fængslende og helt igennem tåkrummende sød. Læs den.

Fordelen ved hemmelige forelskelser af Becky Albertalli. Udgivet af CarlsenPuls i april 2018. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; The Upside of Unrequited. Orig. udgivet i 2017. 355 sider. 4 ud af 5 stjerner.