Førstelivet af Gena Showalter

*Reklame* Modtaget til anmeldelse fra forlaget

Førstelivet er første bog i Evigt liv trilogien af Gena Showalter. Serien omhandler en verden hvor man inden døden, eller blot i løbet af livet, vælger én af to virkeligheder til efterlivet; Trojka og Myriaderne. Hvis man ikke vælger ender man i Mange Slutninger. Ten, vores hovedperson, er anbragt på en anstalt af sine forældre da hun nægter at vælge hvilken virkelighed hun vil leve i, efter hendes død. Anstaltens opgave er at banke noget fornuft ind i hende så hun vælger en virkelighed, og det skal selvfølgelig være den rigtige.

Førstelivet er en af de bøger som jeg føler har været omkring længe fordi jeg kan huske både omslag og titel, men den er faktisk overraskende ny. Jeg kunne dog ikke lade være med at sige ja til et anmeldereksemplar og den fik ikke lov til at vente særlig længe på natbordet. Der var dog stadig frygten om at den ikke ville leve op til mine forventninger, men det viste sig at jeg ikke havde noget at frygte. Jeg endte nemlig med at læse størstedelen af bogen i løbet af en enkelt aften og det var en stor udfordring at lægge den fra mig for at sove. Trekantsdramaer er sjældent min kop te, men denne var så godt skrevet at jeg ikke ville slippe karaktererne.

Tens karakterer er så interessant. Hun er ret fikseret på tal, hvilket er en finurlighed som jeg elskede ved hende. Hun er vidunderligt stærk og hun er ikke bange for at stå fast på det hun tror på. Ten er en inspirerende karakter som vi alle kan lære noget af, hun modstår endda fristelsen til at vælge sit efterliv på grund af en fyr, som så mange andre karakterer i ungdomslitteraturen ville have gjort, i hvert fald førhen.

… had er som at drikke gift og forvente, det gør skade på andre.

Historien vækker en del tanker hos mig, for jeg nægter at tro på at der ikke er noget efter det her liv. De to virkeligheder, som er hver deres version af paradis, skubber også til nogle tanker jeg har gået med i en rum tid. Selvom Trojka og Myriaderne er godt skrevet og jeg er vild med de to personer de hver især sender for at overtale Ten til at vælge den ene eller den anden virkelighed. Mit problem er dog, at der aldrig rigtig foreligger et valg for mit vedkommende. Trojka går ind for lighed og er den version af Paradis vi kender fra Bibelen mens Myriaderne kendes som Valhalla og Mount Olympus men du kan forhandle dig til aftaler alt efter hvor vigtig du er, eller bliver, i dit efterliv. Trojka fremstilles som et egentligt Paradis, med meget få ulemper, mens Myriaderne fremstilles meget krigerisk og forhadt. Det eneste som lokkede hos Myriaderne var Killian, fyren som de havde sendt for at overtale Ten.
Jeg er overbevist om at problemerne kommer fra, at forfatteren selv er kristen og det afspejles i historien.

Det skal dog nævnes at jeg har markeret en del citater, både fra Myriaderne og fra Trojka. Trojkas er mere inspirerende og dybe mens Myriadernes handler langt mere om succes og at komme frem i livet. Så selvom jeg nemt kan vælge mellem de to virkeligheder, er der altså noget at lære fra begge sider.

Jeg nød virkelig historien, selv med de problemer den har, og jeg skal uden tvivl have fat i næste bind. Det var en fornøjelse at læse Tens historie, selvom den er ret grafisk og voldelig til tider. Ten, Killian og Archer/Bow gør dog det hele værd. Deres indbyrdes forhold er en fryd at følge og du kan ikke lade være med enten at grine eller smile gennem størstedelen af bogen.

Førstelivet (Evigt Liv, #1) af Gena Showalter. Udgivet af HarperCollins DK i september 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; Firstlife (Everlife, #1). Orig. udgivet i februar 2016. 425 sider. 4 ud af 5 stjerner.