De syv nøgler af Åsa Schwarz

Eksemplar modtaget til anmeldelse fra forlaget.

De syv nøgler er en thriller til det 21. århundrede. Bogen følger nemlig svenske Rebecka som holder en af de syv nøgler til internettet. En nat vågner hun med en pistol mod tindingen, og hele internettet er i fare da de andre seks nøglebærere også er blevet overfaldet. Det tog mig et godt stykke tid at komme igang med bogen og jeg opgav egentlig også læsningen i første omgang. Det var dog stadig en af de første bøger jeg fik læst i år, men jeg har udskudt en anmeldelse da jeg har været ret så skuffet over den. Nu er det dog ved at være tid til at få det ordnet, jeg vil dog holde det kort.

Thrillers er en guilty pleasure for mit vedkommende. Jeg elsker at læse dem uden overhovedet at vide noget om dem, men i dette tilfælde havde jeg læst bagsideteksten da jeg modtog den til anmeldelse og jeg ikke havde hørt noget videre om den. Det er også min første Åsa Schwarz bog, selvom jeg har hørt en del godt om hende. Desværre tror jeg ikke jeg kommer til at læse mere af hende, for jeg synes virkelig den er fejlmarkeret med genren ‘thriller’. Jeg fik læst 100 sider i december, opgav og gik igang igen i januar hvor jeg tvang mig selv igennem de sidste 200 sider. Den var umådelig langsom og jeg var på ingen måde fængslet eller interesseret i historien. For mig er thrillere en bog der er umulig at slippe, og denne havde jeg knap nok lyst til at læse.

De syv nøgler tog ufattelig lang tid om at komme igang, og selv da historien tog fart synes jeg stadig at tempoet var umådelig langsomt. Den var noget nær umulig for mig at komme igennem og selvom den da til tider var interessant kunne jeg nok godt have undværet læsningen.

Jeg elsker ideen om en hacker-thriller, om en thriller der passer så sømløst ind i vores moderne samfund. Udførelsen efterlader dog meget at ønske og medmindre man er utrolig interesseret i historien eller Schwarz’ forfatterskab anbefaler jeg den umiddelbart ikke. Det var næsten umuligt for mig at komme igennem den, og det er virkelig ikke det jeg forbinder med thrillers.

De syv nøgler af Åsa Schwarz. Udgivet af Hoi forlag i 2017. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel; De sju nycklarna. Orig. udgivet i 2017. 290 sider. 2.5 ud af 5 stjerner.