Call Me By Your Name af André Aciman

*Reklame* Modtaget fra Plusbog til anmeldelse.

For nogle uger siden modtog jeg Call Me By Your Name med posten fra Plusbog.dk og jeg gik relativt hurtigt i gang med bogen da jeg havde hørt så meget godt om den alle steder fra. Call Me By Your Name foregår i Norditalien hvor vi møder 17-årige Elio som forelsker sig i Oliver, den lidt ældre studerende som er årets sommergæst. Det er egentlig bogen i en nøddeskal, men det skal siges at der er meget, og jeg understreger *meget*, eksplicitte (sex) scener i bogen, men det snakker vi mere om inden længe. Jeg har også forsøgt at holde anmeldelsen her så spoiler-fri som muligt.

Jeg fik læst de første 50 sider på skolen inden jeg skulle videre og selvom jeg ikke var videre imponeret havde jeg ikke det store imod bogen på daværende tidspunkt, jeg var bare glad for at den ikke var længere end sine 300 sider hvis det fortsatte sådan. Det ændrede sig dog hurtigt senere samme aften. Jeg formåede at læse helt frem til side 180 eller deromkring inden jeg simpelthen måtte lægge bogen fra mig. Jeg havde kæmpet mig igennem diverse, forfærdelige, scener hvor jeg decideret græmmede mig eller fik rislen ned af ryggen. Min kæreste spurgte mig op til flere gange hvorfor jeg læste bogen hvis jeg reagerede sådan, men jeg håbede ærlig talt at det ville blive bedre og nu var jeg jo over halvvejs – og når det kommer til anmeldereksemplarer forsøger jeg altid at komme igennem dem.

pic

Elio er forfærdelig tydelig i sit begær, eller snarere hungren, efter Oliver. Så tydelig at det skuede mig mod hårene. Jeg var ikke fan af Elios sprog, måden han snakkede på, eller tænkte for den sags skyld, var lige for meget for mig. Hans handlinger hjalp dog heller ikke sagen. Jeg ramte side 81 og måtte tage en pause og dernæst læse med ét øje og skimme bogen. Den scene var simpelthen for meget og jeg bliver stadig helt utilpas bare af at tænke på det. Der var også en scene længere fremme hvor Elio slet ikke kan styre sine tanker og nærmest overvejer at tage Oliver mod hans vilje. Det var noget med at røre ved ham til han fik lyst selv om han kæmpede imod eller sådan noget. Det var i hvert fald ubehageligt.

Der er meget snak om ‘consent’ eller samtykke, som også er et vigtigt emne i  dag (bogen udkom oprindelig i 2007). Hvorvidt der rent faktisk bliver taget hensyn til det fra Olivers side er noget andet. Elio spørger ham decideret på et tidspunkt om han krænker ham og min umiddelbare reaktion var egentlig at jeg følte mig ret krænket for bogen gik på mange måder over min grænse. Jeg var dog glad for at se at Elio tog modet til sig og går efter Oliver fremfor blot at sukke efter ham, for det havde været en meget lang bog.

pic

Jeg har desværre meget få positive ting at sige om bogen, men der er mange fine citater deri og de sidste 100 sider var ikke nær så forfærdelige som de første 200. Slutningen var også rigtig fin.

Det fald mig aldrig ind at hvis et enkelt ord fra ham kunne gøre mig så lykkelig, kunne et andet lige så let knuse mig, at hvis jeg ikke ville være ulykkelig, så burde jeg lære at tage mig i agt for den slags små glæder.

Er jeg glad for at have læst bogen? Nej. Men nu ved jeg da hvad alle har snakket om på det sidste selvom jeg intet havde hørt om ‘the peach scene’ (side 181-ish) eller de andre meget eksplicitte scener. Det var en stor overraskelse for mig at den var så erotisk, af mangel på et bedre ord, og jeg ville virkelig ønske jeg havde vidst det og naturen af de scener inden jeg gik i gang. Helt klart ikke til yngre læsere!

Jeg ved at der er en overflod af personer som har været glade for bogen i forhold til dem som ikke har. Den gennemsnitlige rating er 4.29 ud af 5 på goodreads og alle jeg er venner med har givet den 4 eller 5 stjerner. Call Me By Your Name var bare på ingen måde en bog for mig.

pic

Call Me By Your Name af André Aciman. Udgivet af Rosinante i august 2018. Modtaget til anmeldelse fra Plusbog.dk.  Orig. titel; Call Me By Your Name. Orig. udgivet i 2007. 302 sider. 1 ud af 5 stjerner.