Båven om Gud af Hella Joof

*Reklame* Modtaget til anmeldelse fra forlaget

Båven om Gud er Hella Joofs udlægning af Bibelen. Hun hævder ikke at have fundet sandheden om Gud, ej heller at have skrevet en ny bibel. Hella Joof har simpelthen skrevet et kærlighedsevangelium som tager et andet syn på begivenhederne en Bibelen gør; derfor kættersk kærlighedsevangelium. Båven er også fyldt med fine illustrationer fra Anna Jacobine Jacobsen som komplimenterer Joofs skrivestil. Illustrationerne er nemlig finurlige men fine på én og samme tid og jeg kan se Hella Joofs personlighed i hver eneste illustration.

Jeg undrede mig en del over hvorfor den hed ‘Båven’ og jeg endte i sidste ende med at konkludere, at det nok bare er typisk Hella. Det viser sig dog at der er mere end det bag titlen, og jeg er vild med de mellemregninger Hella Joof har taget med den, for det kan ikke være helt let at finde en passende titel til et kættersk evangelium. I videoen nedenfor går Joof igennem disse mellemregninger.

Bogen er blot 200 sider lang og der er en fin portion illustrationer spredt gennem bogen. Hella Joof har ikke taget hele bibelen, langt fra, men hun har alligevel formået at få en stor portion med. Jeg elsker at Hella Joof har et så anderledes syn på Gud og bibelen som hun har, for den er langt anderledes en Bibelen. Joof har nemlig menneskeliggjort Gud. Han er ikke ond, Adam og Eva valgte selv at forlade Paradis – efter at have gjort noget forkert – det var altså menneskene som vendte Gud ryggen og ikke omvendt. Guds ord er blevet misforstået gang på gang og den slutter med en lidt opgivende og deprimeret Gud, som bare vil have os til at forstå, at alle er lige, at vi er elsket, at vi må elske dem vi elsker og meget mere.

Den vil uden tvivl ikke falde i god jord hos alle, men man kan ikke forvente andet når det kommer til religion. For mig gav den dog blot et andet syn på Gud, et som jeg er meget taknemmelig for selvom jeg ikke er troende. Jeg nød at se hvordan Hella Joofs syn på Gud er og jeg nød at læse hendes udlægning af hændelserne og hvordan vi endte hvor vi er i dag. Båven om Gud er helt igennem Hella Joof og jeg elsker det.

Jeg tror ikke man behøver at være glad for Hella Joof for at være glad for Båven om Gud, selvom det selvfølgelig vil hjælpe. Man skal dog ikke læse den med den bagtanke at kritisere den og finde fejlene, for den er skrevet i en god mening og det vil være meget ærgerligt bevidst at være negativ omkring den. Som sagt er den ikke for alle, men de færreste bøger er. Læs Båven om Gud for det, den er; et kættersk kærlighedsevangeliumDu behøver ikke være enig, du behøver heller ikke være uenig. Men dette er Joofs syn, og det kan du ikke ændre uanset hvor meget du prøver. At hun står så fast som hun gør, at hun skriver en bog om sin forståelse, gør, at jeg blot ser mere op til hende. Der skal en helt speciel person til at blotlægge sig som hun gør, og hun gør det frygtløst og helt igennem fantastisk.

Når det er sagt nød jeg bogen til fulde. Jeg læste den utrolig hurtigt under et læsemaraton, men den var så berigende og opløftende at jeg ikke havde lyst til at lægge den fra mig. 2 timer blev det til, men den skal genlæses flere gange! Som sagt er jeg ikke selv troende, men jeg nød hendes udlægning af Bibelen i forhold til den markant forskellige Gud vi møder i Bibelen, eller i hvert fald Det Gamle Testamente, hvor han uden tvivl er værst.

Jeg kontaktede forlaget omkring bogen fordi jeg efter at have læst Papmaché-reglen er vild med Hella Joof og som kommende kristendomslærer tænkte jeg at den var interessant – og det er den. Jeg har uden tvivl tænkt mig at bruge den i min undervisning i de ældre klasser, da jeg tror det vil være utrolig interessant at se deres reaktion på denne udlægning og bruge det til at skabe debat omkring Bibelen. Jeg anbefaler den dog til alle som har en interesse, for jeg er i hvert fald ikke skuffet.

Båven om Gud af Hella Joof, illustreret af Anna Jacobina Jacobsen. Udgives af Lindhardt & Ringhof i dag, d. 24. oktober. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 215 sider. 4.5 ud af 5 stjerner.
Køb bogen på bl.a. forlagets egen hjemmeside, saxo eller plusbog