Apropos den nye markedsføringslov

Pr. 1. juli 2017 trådte en ny markedsføringslov i kraft, og jeg har nu forsøgt at sætte mig ind i den og finde ud af præcis hvordan jeg håndterer det her på bloggen. Mange indlæg bliver nemlig markeret som ‘reklame’ nu, og jeg vil gerne forklare præcis hvorfor dette sker. De helt store ændringer med den nye markedsføringslov er i bund og grund:

 

  1. Indlæg skal markeres som reklame, sponsoreret eller annonce i begyndelsen eller lign.
  2. Selv uopfordrede produkter ses nu som reklame og skal markeres ligeså.

 

1.

For mig er der ikke de helt store ændringer da jeg altid har skrevet hvilke bøger der er modtaget til anmeldelse, og hvorfra, og hvilke bøger der er modtaget som gave. Indtil nu har jeg holdt det i bunden af indlægget, sammen med udgivelse, rating, sideantal osv., – ikke for at lægge skjul på det, men for at mine anmeldelser får lov til at tale for sig selv. Alt dette vil dog stadig kunne findes i bunden af indlægget. Nu vil der dog øverst stå *reklame* og evt. hvor eksemplaret er modtaget fra for at være på den sikre side. Indtil nu har jeg også linket til min anmeldelsespolitik hvor jeg øverst har skrevet en forklaring på hvorfor vi nu skriver ‘reklame’ som i også kan se nedenfor.

 

REKLAME: Som følge af de nye markedsføringsregler bliver indlæg, hvor jeg har modtaget bøger eller produkter fra forlag eller andre virksomheder markeret med ‘reklame’. Jeg modtager udelukkende produkterne og ikke penge for disse indlæg.

 

Vi har haft en længere debat, os bogbloggere imellem, for at finde hoved og hale i de nye regler – for hvor går grænsen for reklame? Jeg har derfor valgt, for at være på den sikre side, at markere indlæg hvor jeg nævner titler eller produkter som jeg har modtaget enten opfordret eller uopfordret som reklame. Disse titler og produkter vil blive markeret med stjerner (*) løbende i indlæggene sammen med en kort forklaring af deres betydning. Det kan eksempelvis ses i mit indlæg om juli (læs her), hvor jeg markerer anmeldereksemplarer med * og mit samarbejde med storytel med **.
Jeg har valgt at markere ‘reklameprodukter’ på denne måde, da det ellers kan være misvisende. Hvis jeg eksempelvis skriver et tag-indlæg og kun nævner bare én reklametitel, bliver jeg nødt til at markere hele indlægget som reklame for at undgå skjult reklame. Derfor markerer jeg reklameprodukterne tydligt i hvert eneste indlæg for at i kan se hvornår der er tale om reklameprodukter og produkter jeg selv har købt.

Jeg tjener ikke en øre på bloggen da jeg hverken får penge for indlæg, gennem affiliatelinks eller gennem annoncer eller reklamer på bloggen. Selvom jeg på sin vis gerne vil tjene penge på bloggen har jeg aldrig haft lyst til at bruge hverken reklamer eller annoncer og jeg føler at betaling for indlæg ville virke forkert. Affiliatelinks kunne jeg godt finde på at bruge i fremtiden, men der vil det klart fremgå af bloggen med den nye term; ‘reklamelinks’.

Til slut har jeg også valgt at anmeldereksemplarer fortsat går under kategorien ‘anmeldelser’. Produkter modtaget til anmeldelse, som ikke er bøger, vil nu være i kategorien ‘Reklame’ (eksempel her). Derved kan i hurtigt se om der er tale om et produkt jeg selv har købt eller et produkt jeg har modtaget fra et firma eller lignende.

 

2.

I forhold til gaver har jeg, som nævnt, altid markeret bøger modtaget som gaver fra forlagene som sådan. Jeg har aldrig lagt skjul på hvor jeg får mine bøger fra – hvad enten det er forlagene, biblioteket, brugtbogsforhandlere, facebook osv. Nu vil der dog bare i toppen af indlægget stå *reklame* og så at bogen er modtaget som gave fra forlaget, til et event, bogbloggertræf osv. Denne information vil dog fortsat også stå nederst i indlægget med titel, forfatter, sidetal, rating osv.

 


 

Selvfølgelig kommer mange indlæg til at blive markeret som reklame, men det er ikke fordi jeg er blevet bedt om at snakke om bøgerne. Når først forlaget sender en bog til mig, er det eneste jeg er forpligtet til, at skrive en anmeldelse – medmindre en anden aftale foreligger. En stor del af de bøger jeg læser er anmeldereksemplarer, fordi jeg modtager en del og jeg føler mig forpligtet til at få dem læst hurtigt.
Hvis jeg ikke modtog anmeldereksemplarer ville jeg nok bare finde en anden måde at anskaffe bøgerne på, men jeg ville nok ikke købe dem alle selv, for det har jeg simpelthen ikke råd til på SU. De bøger jeg beder om, er bøger jeg virkelig har lyst til at læse og ser frem til at læse.

Fordelen, hvis man kan kalde det det, ved den nye markedsføringslov er muligvis, at jeg ikke har lyst til at hvert indlæg markeres som reklame. Det kan derfor måske motivere mig til at få læst mine egne bøger og anmelde dem for jer.

I tråd med den nye markedsføringslov har jeg i tankerne at lave en side, som man kan finde øverst på bloggen, over nuværende og tidligere samarbejder med virksomheder og sider. Blot så i kan se hvornår et samarbejde foreligger og indlæg jeg har skrevet i forbindelse med disse.

 

Hvordan har i det, som læser eller blogger, med de nye regler?

2 Replies to “Apropos den nye markedsføringslov”

  1. Jeg er lidt i tvivl og har ikke helt fået sat mig ind i den nye markedsføringslov. – men hvis jeg modtager en bog fra et forlag, som jeg skal anmelde. Kan jeg så stadig bare nøjes med at skrive, at det er et anmeldereksemplar jeg har modtaget fra forlaget, eller skal jeg skrive mere til det?

    Jeg har før skrevet som i dette indlæg: https://mylittlebookishuniverse.wordpress.com/2017/06/02/anmeldelse-jernkongen/
    Er dette okay i forhold til den nye lov?

    1. Jeg er hverken jurist eller en der har styr på markedsføringsloven, så det vil jeg ikke svare på. Jeg har taget mine forholdsregler for ikke at få bøder eller en politianmeldelse (som er straffen for skjult reklame). Jeg har også snakket med en anden blogger som arbejder inden for marketing og hun gør det samme – den første de tager fat i bliver jo for at statuere et eksempel så bøderne, som vi endnu ikke kender beløbene på, kan jo være voldsomt store for de første. Jeg har altid skrevet ‘anmeldereksemplar’ i bunden, som jeg skrev i indlægget, men nu skal du altså have det op at stå øverst.

      Vi tager vist fat i forbrugerombudsmanden når han kommer fra ferie d. 1. august, men indtil da er der ikke andet at gøre end bare at følge den nye lov. For en sikkerhedsskyld vil jeg råde dig til at kalde det reklame indtil vi har klarere regler.

Skriv et svar

CommentLuv badge